Mniej i tylko dla PKM Tychy, ale jednak. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia wraca do tematu autobusów wodorowych, z których mimo pierwotnych planów miała zrezygnować, mimo otrzymanego z NFOŚiGW dofinansowania. Dlaczego wodorowce mają trafić akurat do tyskiego przedsiębiorstwa? Sprawę w rozmowie z redakcją wyjaśnia Michał Nowak z Departamentu Komunikacji Społecznej GZM.
Przypomnijmy, w maju 2021 roku Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pozytywnie ocenił wniosek Metropolii GZM o dofinansowanie zakupu 20 autobusów zasilanych wodorem. Projekt zakładał, że pierwsze pojazdy mogłyby wyjechać w trasę "za około dwa lata", czyli w 2023 roku. <<Metropolia kupuje 20 autobusów na wodór. Jest zielone światło>>
Kilka miesięcy później - we wrześniu 2021 roku - Metropolia uzyskała na ten cel dotację w kwocie 81 mln zł z NFOŚiGW. <<Metropolia dostanie 80 mln na zakup 20 autobusów wodorowych>>
Pod koniec września tego roku okazało się, że cały wodorowy projekt GZM spalił na panewce. Co się stało?
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia unieważniła przetarg na zakup paliwa wodorowego, które miało być wykorzystywane w autobusowym transporcie publicznym. Metropolia zamierza też unieważnić oparty o dotację NFOŚiGW przetarg na zakup wodorowych autobusów miejskich - poinformowała PAP.
Metropolia zaznaczyła co prawda, że do tematu autobusów wodorowych chce wrócić, ale w przyszłości. Na ten moment decyzję o unieważnienia przetargów tłumaczyła aktualną trudną sytuacją finansową samorządów.
Obecna sytuacja finansowa samorządów powoduje, iż chęć ryzyka związanego z bycia pionierem nowych technologii zdecydowanie maleje. Rząd wspiera zakup autobusów wysoką dotacją, niestety zostają o 100 proc. wyższe koszty eksploatacji związane z wysoką ceną paliwa - wyjaśniał przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak.
Jak podała pod koniec września PAP, Metropolia sygnalizuje jednocześnie rozmowy z NFOŚiGW nt. przeniesienia dotacji z zakupu autobusów wodorowych na pojazdy elektryczne.
Niespodziewanie w sprawie nastąpił nagły zwrot akcji. O nowym podejściu do wodorowej strategii poinformował 27 września podczas posiedzeniu zgromadzenia GZM przewodniczący Kazimierz Karolczak.
Jak wynika z jego wypowiedzi, najnowszy plan Metropolii zakłada wdrożenie autobusów zasilanych wodorem przez jednego przewoźnika komunalnego, a nie, jak wcześniej zakładano, trzech. Chodzi o PKM Tychy.
Sytuację w rozmowie z redakcją wyjaśnia szczegółowo Michał Nowak z Departamentu Komunikacji Społecznej GZM.
Rozważamy obecnie zakup kilku autobusów wodorowych, które mogłyby trafić do PKM Tychy - potwierdza.
Wyjaśnia przy tym, że tyskie przedsiębiorstwo eksploatuje najwięcej autobusów zasilanych gazem CNG, które stanowią ponad 75% jego taboru.
Z kolei eksploatacja autobusów wodorowych wiąże się z odpowiednim przystosowaniem zajezdni i zaplecza serwisowego, i pod tym kątem PKM Tychy ma największe doświadczenie - tłumaczy Michał Nowak.
Jak się dowiadujemy, mniejsza liczba autobusów wodorowych pozwoliłaby Metropolii na podtrzymanie wcześniejszych założeń prowadzenia pilotażu i sprawdzenia tych pojazdów w realnych warunkach pracy na obszarze GZM.
Niestety wdrożenie autobusów wodorowych na większą skalę (tak, jak pierwotnie planowano) przewyższa możliwości finansowe PKM-ów, właśnie ze względu na zbyt wysokie ceny paliwa w unieważnionym przetargu - zauważa Michał Nowak.
Podsumowując, rozważamy możliwość zakupu kilku autobusów wodorowych w ten sposób, aby pozostała część dofinansowania, po negocjacji z NFOŚiGW, została wykorzystana na zakup autobusów elektrycznych i infrastruktury do ładowania - podsumowuje rzecznik GZM.
Zaznacza przy tym, że mowa tu o kwocie dofinansowania w wysokości 81 mln zł, która miałaby zostać przeznaczona na hybrydowy projekt zakupu zeroemisyjnych autobusów wodorowych i elektrycznych.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Pięć lat rekordowych inwestycji. Tak zmienia się Park Śląski w Chorzowie
706Remont gierkówki w woj. śląskim: przebudowa drugiego odcinka DK91 na finiszu
668Przy S1 w Bielsku-Białej ruszyła budowa największego parku handlowego w regionie
590Najlepsze inwestycje w Katowicach: znamy laureatów Rankingu Inwestycji 2023!
566Bariery formalne pokonane. Electromobility Poland ma zgodę na budowę fabryki Izery
535Ponad 200 mieszkań w sąsiedztwie Spodka. W Katowicach powstanie wieża mieszkaniowa
+3 / -0Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
+1 / -0Co dalej z CPK w Śląskiem? "Nikt nie podważa konieczności budowy linii Katowice-Ostrawa"
+0 / -1Najlepsze inwestycje w Katowicach: znamy laureatów Rankingu Inwestycji 2023!
+0 / -1Koniec z osuwiskiem pod Żywcem. Rusza naprawa fragmentu drogi S1 w Lalikach
0Katowice. Dziesiątki chętnych na mieszkania TBS na lodzie. Miasto przegrało w sądzie
0Remont za 9 mln zł. Szpital Murcki w Katowicach otworzył odnowiony budynek administracji
0Przy S1 w Bielsku-Białej ruszyła budowa największego parku handlowego w regionie
0Śląskie z jedną z najlepszych ofert deweloperskich w Polsce. Biją nas tylko Warszawa i Łódź
0